افکارسنجی چیست؟
بدیهی است که مردم در رده های اجتماعی مختلف، در دوره های زمانی گوناگون، دارای افکار و سبک نگرش مختلفی هستند. حال با تغییر موضوع، این نگرش می توان در میان مردم و جامعه هدف، تغییر کرده و از موضوعی به موضوع دیگر، دارای جهت گیری متفاوتی باشد. با به کار بردن شیوه های مختلف نظرسنجی، می توان به افکارسنجی درستی از جامعه هدف در خصوص موضوعات مختلف دست یافت که بعدها در زمینه های تحقیقاتی و عملیاتی دیگر، کاربرد خواهند داشت.
افکارسنجی، سنجش عقاید و افکار مردم در مورد موضوع خاصی، در محل خاصی و درزمانی معین که نشان میدهد مردم به چه دلیل عقیده ی خاصی را پذیرفتهاند و یا چرا به شدت از یک عقیده خاص پشتیبانی میکنند؟
افکارسنجی یک روش متعادل و قابل اطمینان علمی است، مجموعه نیازها و تقاضای جامعه را بررسی میکند وبه مسئولان مربوطه بهطور غیر مستقیم فشار میآورد. پس میتوانیم بگوییم وقتی نظرات و افکار مردم با استفاده روش علمی افکارسنجی جمعآوری میشود، و مسئولان درجریان آن قرار میگیرند، آنها را مجبور به پاسخگویی میکنند.
سؤالی که ممکن است برایتان پیش بیاید، آیا فقط فعالان سیاسی و سیاستگذاران از روش افکار سنجی استفاده میکنند؟ باید بگوییم خیر، افراد دیگری نیز هستند که از روش افکارسنجی درزمینههای مختلف استفاده میکنند:
• برنامهریزان: جهت تنظیم برنامهها و خط مشیها
• جامعه شناسان: برای شناخت رفتار و گرایشهای مردم
• مسئولان رسانهها: برای بررسی میزان رضایت مردم
• مدیران صنایع: جهت ارتقاء کیفیت و تولیدات
• اقتصاددانها و تجار: برای فروش و بازاریابی
• مدیران کارخانهها و شرکتها و نهادهای مختلف: ابزاری برای شناخت افکار عمومی مانند رضایت شغلی، نیازهای فرهنگی و شایعهپراکنی.
افکارسنجی بهعنوان یک پل ارتباطی
یک رابطه چهارجانبه بین مردم، سازمانها، مسئولین و مدیران و کالاها و خدمات وجود دارد که افکارسنجی بهعنوان پل ارتباطی این رابطه چهارجانبه است.
افکارسنجی
- در حوزه سیاسی: جهت بررسی دیدگاهها و آرای مردم د رباره گروهها و احزاب سیاسی و بررسی میزان مشارکت سیاسی و انتخاباتی
- در حوزه اقتصاد و تجارت: جهت بازاریابی و فروش کالا، پیدا کردن و حفظ مشتری و رضایت شغلی
- در حوزه فرهنگ: بررسی نگرشها و ارزشها و هنجارهای عمومی جامعه
- در حوزه اجتماعی: جهت تحقیق در مورد میزان رضایتمندی مردم از عملکرد سازمانهای مختلف
روش افکارسنجی
افکارسنجی با استفاده از روش تحقیق پیمایشی یا survey ، اصلیترین روش افکارسنجی است که بااستفاده از آن میتوانیم دریابیم مردم چگونه فکر میکنند، عقاید مردم چیست؟ به چه چیزی میاندیشند و … .
اهداف افکارسنجی
با استفاده از این روش میتوانیم بینشی اولیه دربارهی مشکلات موجود به دست آوریم و تغییراتی را برای جلوگیری از آنها بهدست آوریم. برخی از اهداف دیگر افکار سنجی عبارتند از:
- پیش بینی حوادث یا رخدادهای آینده
- نقد و اصلاحسازی امور
- جلوگیری از تصمیمات عجولانه
- به دست آوردن بازخورد از یک شرکت یا نهاد
- برنامهریزی افزایش رضایتمندی مردم
- آگاهی از کیفیت محصولات و خدمات
- پاسخگویی به مردم و افکار عمومی در مورد خدمات و محصولات.
- بررسی نتایج تغییرات جدید ایجاد شده در سازمانها و بازخورد آنها.
- و …
سنجش و بررسی افکار مردم بهترین ابزار برای رصد کردن عملکرد خود و سنجش انتظارات و نیازهای مخاطبان خود است. دراین مقاله اطلاعاتی مفید و جامع در مورد افکارسنجی و نتایج و اهداف آن ارائه شده است. با خواندن این مطالب میتوانید به اهمیت افکارسنجی و تأثیرات آن پی ببرید البته در دیگر مقالات سایت در مورد رضایت سنجی و علت استفاد از این روشهای تحقیقی برای شما شرح داد شده است .
کاربرد ویژگی های افکارسنجی
از جمله کاربردهای افکارسنجی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- بررسی وضعیت بازار برای ورود یک محصول جدید
- بررسی وضعیت بازار در خصوص محصولات ارائه شده و لزوم تغییرات آن ها
- بررسی وضعیت بازار در خصوص خدمات مختلف
- ارزیابی میزان اثرگذاری تبلیغات
- ارزیابی میزان اشتیاق مشتریان به یک محصول یا خدمات خاص
- شناسایی پتانسیل های موجود در بازار
- تحلیل افکار عمومی در خصوص حوادث اجتماعی
- پیش بینی جهت گیری نتایج انتخابات
- شناسایی تهدیدهای موجود در بازار
- شناسایی ریسک ها
- تحلیل بهینه رقبا
روش های افکارسنجی
روش های سنجش افکار ممکن است به هر یک از الگوهای زیر انتخاب شود. در نظر داشته باشید که وابسته به موضوع مورد تحقیق و جامعه هدف، ممکن است هر یک از الگوهای زیر در یک موضوع خاص نسبت به موضوع دیگر، برتری داشته باشند.
- نمونه گیری تصادفی: در این نمونه گیری کاملا تصادفی به سراغ جامعه هدف رفته و داده های به دست آماده از آن نیز در یک قالب تصادفی قرار می گیرند.
- نمونه گیری ناهمگون: در نمونه گیری ناهمگون، جامعه هدف از سنین مختلف، شرایط اجتماعی و اقتصادی گوناگون و به هر شکلی خارج از یک تراز ، انتخاب می شوند.
- نمونه گیری هدفمند: در نمونه گیری هدفمند یا همگون، به طور قطعی یک جامعه هدف به طور مثال دانشجویان یا پزشکان، در نظر گرفته می شوند.
- نمونه گیری سهمیه ای: نمونه گیری سهمیه ای نیز با سهم دهی بیشتر یا کمتر به بخشی از جامعه با مشخصات خاص، انجام خواهد شد.